fbpx

Flámování na Flájích

Jistě jste už několikrát v životě slyšeli větu: „ Ty mne snad přivedeš do hrobu…“, tak já vás tedy vezmu na výlet až za Hrob. Je to malé městečko na naší cestě za flámováním na Flájích. Do Hrobu se dostanete z lázeňského města Teplice po několika kilometrech odbočením vpravo, dále pokračujete pak nahoru přes potok Bouřlivec a projedete pod železničním mostem – technickou památkou (stojící na dvou kamenných pilířích vysokých 34m a celkové délce 145m se klene nad údolím) – nebezpečí závratí nejen při pohledu na něj.

Vystoupejte ostrými zatáčkami vzhůru přes Mikulov (s odbočkou na známé středisko Bouřňák) a Nové Město směrem k Českému Jiřetínu. Vyčerpaný dopravní prostředek ponechejte na rozcestí Fláje-hájenka a dále pokračujte  hezky po svých. Samozřejmě s patřičným proviantem a oblečením i do nepohody vykročte po červené turistické značce kousek podél silnice směrem k vodní nádrži Fláje a přejděte do lesa. Široké pěšiny a lesní zpevněné cesty vás povedou příjemnou barevnou krajinou až nečekaně na Krušné hory krásnou, jen pozor na odbočku k Puklé skále – je schovaná vpravo nad námi. Výstup na ni bude oceněn výhledy na vodní dílo Fláje z padesátých let uprostřed zeleně, v případě hrozící bouřky se od skály uchylte co nejdále do bezpečí – jizvy na kamenech jsou totiž jizvy po zásahu blesků, které červená skála přitahuje.

Nenáročnou procházkou už dojdete do chatové oblasti Horní Ves a pokračujete stále po červené až na křížení značek „Český Jiřetín – rozcestí .“ Po zelené značce přejděte vlevo nahoru do lesa, až vystoupáte na širokou dřevařskou cestu vedoucí kousek podél technické památky Flájský vodní kanál.

„Nejstarší plavební kanál na území Česka pochází ze 17. století. Sloužil více než 240 let k plavení dřeva do Freibergu. Je asi 5 km dlouhý a je zakončen 75 m vysokým umělým vodopádem.“ Pak už kráčíte pěšinou asi 4 km jen vedle zanálu zachovalou přírodou, pro zpestření si můžete v sezoně nafotit či přímo nasbírat houby. Na konci pěšiny vyjdete na silnici s větším provozem – pozor na rychlocyklisty řítící se zběsile z kopce od přehrady!

Po asfaltové silnici vlevo nahoru po necelém kilometru vás čeká cíl – vodní nádrž Fláje – ukrytá v temné zeleni lesa s nezvyklou tmavou barvou vody, kterou přivádějí potoky z okolních rašelinišť Název má po bývalé vesnici Fláje (z němčiny Fleyh), na jejímž katastru se přehrada nachází – nyní se vám mohou naskytnout i nebývalé pohledy na její dno. (tj. od července 2015 do opětovného napuštění) Svůj zájem můžete naplnit i případnou prohlídkou této unikátní duté hráze s odborným výkladem – prohlídky se konají u příležitosti různých výročí – nutno ověřit.

Vzhledem k tomu, že nádrž slouží jako zásobárna pitné vody, je přístup k ní velmi omezen, ale kolem hráze projdete po silnici stále po zelené značce až k výchozímu místu  Fláje-hájenka k odpočinutému dopravnímu prostředku.

S ním můžete sjet do Českého Jiřetína nejen na obhlídku dřevěného kostela, přeneseného sem z původní obce Fláje, která skončila na dně nádrže, ale i za dobrým občerstvením či krátkou návštěvou ciziny za jeho hraničním přechodem.

„Kostel svatého Jana Křtitele je jediná celodřevěná sakrální stavba v Krušných horách. Dřevěný kostel z druhé poloviny 17. století stával původně v místech dnešní Vodní nádrže Fláje. Do blízkého Českého Jiřetína byla tato významná památka lidové architektury přenesena v roce 1969.“

Cyklisté mohou stejný výlet podniknout na kole trochu změněnou, ale mnohem náročnější trasou – z Mikulova kolem vodní nádrže Fláje se zajížďkou do Českého Jiřetína a zpět na přehradní hráz – z hráze směrem na Klíny a přes Loučnou a na Dlouhou Louku (rozhledna Vlčí hora) zpět na Mikulov. Trasu si lze vybrat i dle přílohy – záleží na vaší fyzické i psychické kondici a technickém vybavení … bez přilby na kole tam nejezdi! Pády přes řídítka při sjezdu  prudkými serpentinami nemusí být pádem 8. Po tomto flámování na Flájích vás hlava rozhodně druhý den bolet nebude ..

Tak zase někdy někde jinde.