Před celou sezónou, ale i před delší cestou je potřeba své jízdní kolo zkontrolovat a doladit pro bezproblémovou jízdu. Zde je přehled nejdůležitějších věcí, na které je při této kontrole kola dbát.
Stav plášťů
Jaro je ideální příležitost pro zkontrolování sjetí pláště. Sjetí vzorku se týká především trekových a horských kol. Na boku pláště můžeme hledat i vhodnou hustotu vzduchu. Co se týče huštění, obecně platí, že čím větší terén, tím menší hustota vzduchu a naopak.
Prach
Kolo může být po celozimním odpočinku pokryté vrstvou prachu a tak je vhodné ho přetřít, u mnoha částí to tak sníží opotřebení dílů. Prach je potřeba čistit mokrým hadříkem, se suchým by mohl prach fungovat jako brousek.
Brzdy
Brzdy by měly správně brzdit už v první polovině tahu. Pokud tomu tak není, je potřeba brzdové lanko utáhnout a v případě hydrauliky doladit v servisu. Lanka je třeba i zkontrolovat, jestli se netřepí. Kromě lanek je nutné zkontrolovat i samotné brzdící těleso. V případě kotoučových brd tloušťku kotouče, v tom případě by měl pomoci servis. U špalkových zase opotřebení špalků, kdy by stále na špalcích měly být vidět drážky a při brzdění by kolo nemělo vydávat kovový zvuk.
Řetězy
Řetěz je ideální očistit například zubním kartáčkem nebo hadrem a znovu potřít vhodným mazadlem. U řetězů je potřeba zkontrolovat opotřebení, jsou hodně náchylné na rezavění. I zde platí pravidlo o prachu. Proto by neměl být jako mazadlo hustý olej, který prach lehce chytá.
Vidlice a tlumiče
I tyto součásti kol je dobré pročistit a promazat. Zde je vhodné kluzkou plochu očistit a lehce namazat těsnění, ideálně silikonovým olejem. Poté je třeba tlumičem zapružit, aby se olej rozetřel. U vzduchových je vhodné zkontrolovat tlak.
Naolejovat a dotáhnout
Dotažením jednotlivých šroubů, například u pedálu a dalších částí, se nic nezkazí. Po sešlápnutí pedálů by se nemělo nic kývat ani klepat. Šrouby by se však neměly utahovat úplně, neboť jsou dnešní kola vyrobena z lehkých slitin a třeba závity by se mohly poničit.
Bezpečnostní prvky
Po zimě je potřeba zkontrolovat baterky v osvětlení nebo blikačkách. Stejně tak je se potřeba podívat po reflexních prvcích. Třeba odrazky na paprscích se někdy mohou poztrácet. Zde jde o legislativu a hlavně o bezpečnost v provozu.
Čistota
Kolo je potřeba čistit nejen pro parádu, ale i menší opotřebení jednotlivých částí kol. Pozor na prostředky sloužící jako odmašťovače, ty mohou odmastit i to, co mastné být má. Vysokotlaké čističe také nebývají vhodné na čištění kol.
Pojištění
Pokud máte především starší kolo, můžete zvážit příslušné pojištění kola pro případ ztráty či poškození.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |