fbpx
hoska-tour@hoska-tour.cz | 603 164 558 | PO-PÁ: 9-17

Pont du Gard: majestátní akvadukt je symbolem Provence

Pont du Gard, neboli most přes řeku Gard je jedním z největších zázraků starověkých Římanů a nejznámějších symbolů Provence. Ohromné dílo bylo vytvořeno bez jediné lžíce malty a jeho přesnost musela být doslova na milimetry. I když dlouhá staletí pustl, dnes tento akvadukt zažívá druhé období slávy.

Most Pont du Gard – Avignon (Francie)


Akvadukt Pont du Gard byl postaven kolem roku 19 před naším letopočtem aby zásoboval nedaleké římské město Nimes čerstvou vodou. Protože prameny u tohoto města nestačily, rozhodli se Římané vybudovat 50 kilometrů dlouhý kanál od pramene řeky Eure. Výškový rozdíl je na 50 kilometrech kanálu 15 metrů. To vychází na 0,3 milimetru na metr, což je méně než u jiných římských akvaduktů. I přes tento drobný sklon denně dostal do města Nimes 20 000 metrů krychlových vody. Mimo tohoto mostu musely být tvořeny i příkopy, menší mosty a dokonce i tunely.

Pont du Gard – Avignon (Francie)

Samotný most je poté tvořen ze tří pater. Aby bylo odlehčeno obloukům, pilíře dolních dvou pater jsou přesně nad sebou. Počet oblouků se ale u každého patra liší. Stejně se tak liší jejich šířka i výška. Nejnižší patro má 6 oblouků, které se táhnou v délce 142 metrů. Je 6 metrů široké a 22 metrů vysoké. Prostřední patro je již z 11 oblouků. Délka je 242 metrů. Šířka pilířů je 4 metry a dosahují výšky 20 metrů. Třetí patro je nejdelší, ale i rozměrově nejskromnější. Má 35 oblouků dosahujících délky 275 metrů. Toto patro už je vysoké 7 metrů a šířka celé části je 3 metry.

Pont du Gard v Provence – akvadukt (Francie)

Právě v nejvyšším podlaží je umístěn vodní kanál. Ten je 1,2 metrů široký a 1,8 metrů vysoký. Zde musely být kvádry ošetřeny speciální voděodolnou omítkou. Ta byla natřena také šťávou z fíků. První patro se už historicky využívá pro přesun přes tok řeky Gard suchou nohou. Celková výška mostu je 49 metrů. Je tak nejvyšším mostem, který Římané kdy postavili.

Most Pont du Gard – Avignon v Provence (Francie)

Zlatavé kamenné bloky byly ještě v lomu vypracovány na milimetry přesně, aby most mohl být stavěn suchou metodou, čili bez použití pojiva. Poté byly otroky převáženy bloky z lomu na místo stavby. Skládání bloků samozřejmě nebylo jen tak, a tak zde byly objeveny známky použití lešení a předchůdců současných technologií. Voda zde následně protékala nepřetržitě přibližně 500 let.

Most Pont du Gard nedaleko města Avignon (Francie)

Bystré oko si může všimnout, že most je oproti směru řeky lehce zakřivený. To má jeden praktický důvod. I když přes léto řeka takřka vysychá a je celkem klidná, v zimě nebo během jara se mění v silnou a dravou řeku. Proto je most zakřiven, aby silnému proudu vody lépe odolával.

Akvadukt Pont du Gard (Francie)

Asi nejslavnějším obdivovatelem mostu byl i samotný Napoleon, který nařídil jeho rekonstrukci. Turistickou atrakcí se začal stávat už v 18. století, kdy ho jezdili obdivovat především aristokrati. Na seznam světového dědictví UNESCO byl zapsán již roku 1985. A dnes se na Pont du Gard můžete podívat i vy. Na první a nejvyšší patro je možné dokonce i vstoupit. Velmi kouzelné je se zde vykoupat v řece Gard. Ta sice je poměrně studená, o to však intenzivnější zážitek to je.

Pont du Gard – řidiči u akvaduktu (Francie)

© 2020 by CK HOŠKA TOUR - Vyrobeno s v Lázních Bělohradě.


Užíváním webu souhlasíte se zpracováním údajů soubory cookies.