fbpx

Affiliate marketing: co to je a jak začít vydělávat

Affiliate marketing se stává velmi používaným marketingovým nástrojem, díky kterému je možné si na internetu vydělat peníze. Obrovskou výhodou Affiliate marketingu je to, že tvoří opravdu win-win spolupráci mezi inzerenty (eshopy) a tzv. Publishery. Pokud propagujete určitou značku nebo produkty, získáte totiž jako odměnu provizi podle toho, kolik zákazníků realizujících nákup skutečně přivedete. Affiliate je i možnost, jak rychle a snadno začít vydělávat na reklamě. I když o této formě inzerce je možné povídat do nekonečna, v tomto článku jsem shrnul vše důležité do začátků.

Affiliate marketing – jak začít vydělávat


Affiliate marketing funguje tak, že se zaregistrujete do určitého reklamního systému nějakého internetového prodejce. Ten vám vytvoří specifický odkaz, přes který odkazujete vaše čtenáře na jejich web nebo eshop. Když následně váš čtenář, co se proklikl na web obchodníka přes váš odkaz provede nákup, získáte určitou provizi. Ta se zapíše do systému a vy si ji můžete nárokovat.

Jak začít vydělávat

Nejprve je potřeba si ujasnit, na co se váš internetový projekt zaměřuje a na koho cílí. Poté si musíte říct, co váš čtenář nebo návštěvník může mít za potřeby a co nejpravděpodobněji bude chtít kupovat. Dále je potřeba si najít vhodné programy, pod kterými je možné dané produkty nebo danou značku propagovat. Pokud se nabízí větší množství affiliate programů, můžete je porovnat například podle výše provize nebo délky cookies. Samozřejmě je možné využít více programů na jednom projektu a vhodně je kombinovat.

Před zahájením inzerce je potřeba se do affiliate programů zaregistrovat. Často se můžete setkat s tím, že vaši registraci budou muset schválit a sami třeba mohou vyžadovat informaci, kde a jak je vlastně budete propagovat. Když registrace bude schválena a vy už budete v systému, tak můžete nastavit své údaje (některé programy bez dodání všech údajů nemusí vůbec zahájit inzerci).

Když už budete mít všechno vyřízené, budete moci dát na svůj web reklamu. Hlavně ale nesmíte zapomenout na to, aby byla správně nastavená a inzerovaný eshop měl správná data pro přiřazení provize. Obvyklé jsou dva způsoby. Prvním je přidání parametru do URL odkazu. Parametr znamená váš unikátní řetězec znaků, podle kterého bude provize přidělena právě vám.

Příklad parametru: hoska-tour.cz/zajezdy/?a_box=ghqdzy87 (?a_box=ghqdzy87 = parametr)

Druhou možností je odkazování bez parametru. To znamená, že se vaše internetová doména zadá do affiliate programu a daný eshop vám přidělí provizi na základě toho, že příchod zákazníka byl právě z ní (tzv. referrer).

V affiliate programu budete mít přehled o proklicích a realizovaných provizí. Když poté vaše provize překročí výplatní minimum, můžete si je nárokovat.  Obvykle to funguje tak, že si ji vyfakturujete na základě svého živnostenského oprávnění. Alternativně pokud nemáte živnosťák je někdy možné získat peníze přes tzv. Smlouvu o zprostředkování nebo provize vyměnit za poukaz k nákupu (v podstatě jde o barterový obchod).

Affiliate marketing – jak vydělávat po internetu

Jak to může vypadat v praxi

Představte si, že jsem Vojta a strašně rád cestuji. Přemýšlím nad tím, jak využít svého koníčka. Začnu tak psát cestovatelský magazín, ve kterém se budu dělit o své zážitky nebo zajímavá místa k navštívení. Když poté budu přemýšlet, jak web monetizovat, rozhodnu se využít affiliate marketingu. Jako vhodný se mi nabídne program cestovní kanceláře HOŠKA TOUR, který oproti internetovým cestovním agenturám má vyšší provizi a délku Cookies dokonce 180 dní. To znamená, že i když čtenář si přečte můj článek a proklikne se na web cestovky za sychravého listopadu, stále budu mít nárok na provizi i za prodej uskutečněný na Apríla.

Zaregistruji se do jejich affiliate programu. HOŠKA TOUR používá AffilBox, který je velmi přehledný a uživatelsky příjemný. Jejich AffilBox přímo umí vygenerovat html kód odkazu nebo grafického banneru a to vložím do svých stránek. Na svůj web napíšu článek o Islandu, který nastavím tak, aby se zobrazil především lidem, kteří zvažují cestu do této destinace. Když se poté zájemce o cestu na Island proklikne na web cestovky a objedná zájezd, získávám provizi. Ta pro mě činí při objednávce zájezdu pro dvě osoby pomalu čtyři tisíce. A teď si představte, že takových prodejů bude za měsíc třeba 10, 20 nebo i více.

Jak hledat affiliate program

Pokud hledáte program z oblasti cestování, nikam nemusíte chodit. Upřímně nabízím náš affiliate program cestovní kanceláře HOŠKA TOUR. Nicméně přehled programů naleznete například ve fórech Webtrh, Affiláci či Webdeal nebo na portálu AffiliateKatalog.com. Taky je možné se zaregistrovat do affiliate sítí, které zahrnují programy více různých eshopů.

Co je dobré ještě k affiliate programům vědět

Je potřeba si uvědomit, že často můžete lehce o svou provizi přijít. Váš čtenář totiž může používat například adblock, anonymní okna a další techtle mechtle, díky kterým můžete přijít o zaevidování konverze.

Taky si dejte pozor na neaktivitu. Jsou affiliate programy, které pokud nemáte prodeje nebo prokliky, tak po nějaké době zruší váš účet.

Efektivní je si odchytit zákazníka, který se na nákup připravuje. Pokud váš projekt zaujme čtenáře před nákupem jistého produktu nebo služby, zvyšuje se šance na získání provize. Pokud chcete inzerovat vysavače, lepší je napsat jak je vybrat, než jak je zapnout.

Vydělávání cestováním – affiliate marketing

Affiliate slovník pro začátečníky

Konverze – provize z uskutečněného nákupu.

Nerozhodnutá konverze – konverze, která byla systémem zaevidována, ale ještě nebyla správcem Affiliate programu schválena.

Délka Cookies – lhůta od prokliku, po kterou můžete získat provizi.

Affiliate síť – platforma, která sdružuje více affiliate programů.

Výplatní minimum – minimální částka získaná na provizích, které je nutné dosáhnout, abyste si mohli nárokovat provize.

Proč zrovna affiliate a nezískávat inzerci z „běžné“ reklamy

Abyste získávali peníze z běžné reklamy, tak jsou dvě možnosti. První je přímo prodávat inzerci. Jenomže přesvědčovat firmy o tom, že koupení bannerů u vás jim přivede plno zákazníků, je velmi těžké. Velké firmy raději nakoupí prostor u velkých mediálních domů a malé jsou zaplaveny stovkami podobným spamů a vaši inzerci nemusí považovat za přínosnou. Druhou metodou je zapojit se do reklamních systémů jako Google Adsense nebo Sklik. Nicméně bez vysoké návštěvnosti velké výdělky neočekávejte. Například reklamu na webu kestudiu.cz si měsíčně zobrazí asi 2 tisíce uživatelů a přitom reklama vydělá asi 60 korun. Pravda je, že kdyby se trochu zapracovalo na SEO a prošpikoval se více reklamami, mohlo by to být lepší. Od obou možností určitě nebudu chtít odrazovat, nicméně v tomto článku chci vyzdvihnout hlavně Affiliate marketing.

Teprve plánujete svůj web zpustit?

Určitě doporučujeme hosting od Wedosu.

Pokud plánujete více menších webů, sami používáme také hosting od Blueboard.

Autor článku: Jan Hoška

© 2021 by CK HOŠKA TOUR - Vyrobeno s v Lázních Bělohradě.


Užíváním webu souhlasíte se zpracováním údajů soubory cookies.