fbpx

Výlet do královské země

No, řekněme si, kdo se chtěl stát aspoň na chvíli členem královské rodiny? Snad každý by chtěl.  Londýn a celkově Velká Británie Vám to na chvíli umožní. Budete kráčet s hlavou nahoře a připadat si jako opravdový člen modré krve, ale abych začala úplně od začátku.

V květnu 2017 jsme se vypravili s naší školou do Anglie. Každý z naší posádky byl velmi nadšený, že se může podívat zrovna do této země. No, ale co Vám budu povídat, 1500 km není zrovna krátká vzdálenost, a tak nás cesta do Anglie v autobuse pekelně nudila, ale i tak jsme se dokázali zabavit např. různými historkami učitelů či hraním karet nebo zpíváním písniček.

Cesta se už pomalu chýlila ke konci a každý z nás celý nadšený si v duchu pověděl: „Moře! Já vidím moře!“ Ano, nacházeli jsme se ve Francii v městečku Calais, kde se nám naskytoval fascinující pohled na Severní moře. V tomto městě jsme se také měli nalodit na trajekt, který nás měl převést do Spojeného království.

Nejdříve celí vystrašení z prohlídky pasů, poté nadšení z velkého trajektu jsme zajeli s naším autobusem do velké haly, odkud jsme se po schodech dostali na palubu lodě. Stejnak nejkrásnější pohled se nám naskytl na zádi obrovské lodi, kde jsme častně ráno měli hezký pohled na celé moře, oceán, kanál Lamanche a městečko Calais. Trajekt plul a plul, až jsme se konečně po hodině a půl přibližovali k pobřeží v Doveru s krásnými útesy, zvanými Bílé útesy. A už jsme ve Velké Británii! Výhled byl opravdu neskutečný, ale my už jsme pomalu museli nasedat do autobusu a razit směr Londýn.

Ještě než jsme dojeli do našeho cíle, podívali jsme se do přímořského letoviska Brighton. Brighton se nachází na jižním pobřeží Anglie. Je to jedním z největších a nejznámějších letovisek Velké Británie. Město je populární svým turistickým centrem s mnoha hotely, restauracemi a zábavními parky. V Brightonu jsme navštívili Royal Pavilion. Royal Pavilion je bývalá královská rezidence. Po prohlídce jsme zamířili na pláž. Byl to krásný pocit cítit zase tu vůni moře, kterou tak miluji.  Stát na oblázkovité pláži, nasávat atmosféru připlouvajících vln, slyšet racky, jak nad Vámi krouží. No, bylo to krásné. A procházka po zábavním parku na mole nad mořem též. Ještě nasbírat pár oblázků a mušliček na památku a můžeme vyrazit směr Londýn.

Naše ubytování po celou dobu zájezdu nám poskytovali v Londýně anglické rodiny, u kterých byl snad každý spokojený. Londýn je hlavní město Spojeného království Velké Británie a Severního Irska ležící na východě země, při ústí řeky Temže.

A nastal druhý den. Na dnešní den jsme toho měli po Londýně naplánováno spoustu. První památka, kterou jsme navštívili, byl Buckinghamský palác, který jsme mohli spatřit jen zvenku. Buckinghamský palác neboli Buckingham Palace je oficiální sídlo britského panovníka Alžběty II. a největší královská pracovna. Je také místem, kde se Britové shromažďují v dobách národního veselí a krizí. A právě tu si budete připadat jako opravdový člen královského rodu. Dále nás nohy dovedly na Trafalgarské náměstí v centru Londýna, které připomíná bitvu u Trafalgaru roku 1805, vítězství Britského námořnictva v napoleonských válkách. Na tomto náměstí jsme mohli spatřit fontánu, národní galerii a různé sochy. Právě tu jsme zpozorovali tipické dvoupatrové autobusy. A konečně jsme se vydali na nejznámnější atrakci v Londýně London Eye. Kolo je od roku  1999 největší vyhlídkové kolo v Evropě. Je vysoké 135 metrů a stojí na jižním nábřeží řeky Temže. Teprve tohle byl ten nejkrásnější zážitek z celého tripu. Stát na okraji prosklené budky, koukat se jak pomalu stoupáme a mít celý Londýn jako na dlani. Měli jsme hezké počasí, a tak bylo vidět snad celé město i s památkami. Za chvíli už jsme za doprovodu pana průvodce kráčeli po mostě řeku Temži až k Tower of London. Tower je Palác a pevnost Jejího Veličenstva, ačkoli posledním králem, který ho používal jako palác byl Jakub I. (1566-1625). Bílá tvrz, čtvercová budova s vížkou na každém roku, která dala pevnosti jméno, dříve sloužila jako pevnost, zbrojnice, pokladnice, mincovna, palác a především jako vězení. Dnes tu jsou uloženy korunovační klenoty. Nádherné korunovační klenoty :). Nesměli jsme také vynechat známý Tower Bridge. Tower Bridge je zvedací most v Londýně nad řekou Temží. V době kdy jsme se nacházeli u mostu, se most nezvedal, a tak jsme si mohli udělat příjemnou procházku po mostě s příjemným pocitem u srdce. A právě tento most ukončil náš další den ve Spojeném království.

Na třetí den jsme si naplánovali prohlídku Stonehenge. Stonehenge je komplex menhirů a kamenných kruhů, nacházející se na Salisburské pláni v Jižní Anglii. Doposud není známé co tyto kameny znamenali a jak se na ono místo dostali. Písčitou cestičkou jsme procházeli okolo památky, a tak jsme mohli spatřit kameny ze všech úhlů a vytvořit si další nezapomenutelné zážitky. Ještě jsme se stihli podívat na památný hřbitov vojáků. kde jsou pochovaní i ti čeští. Zrovna toto místo jsme procházeli s úctou. Cestou do města Salisbury jsme se zastavili na Old Sarum. Old Sarum je místo původního osídlení  ze kterého vzniklo ve 13. století město Salisbury. Dnes už tu zbyli jen kamenné základy, ale i tak je to krásné místo na přemýšlení. A už jsme pokračovali do města Salisbury. Salisbury je město v anglickém hrabství Witshire. Tady jsme navštívili Salisbury Catedral. Úchvatná katedrála se pyšní nejvyšší kostelní věží ve Velké Británii vysokou 123 metrů. Má také největší křížovou chodbu a největší zastavěný prostor ve Velké Británii. Je zde uložena i Magna charta, což je Velká listina práv a svobod. A tím jsme ukončili další část zájezdu.

A nastal poslední den našeho zájezdu ve Velké Británii. Každý smutný jsme si brzy ráno vychutnávali naši poslední snídani a dobalili si poslední věci. Dojemné loučení s našimi prozativními rodinami také proběhlo a my mohli vyrazit na další poznávací cesty po Londýně. První zastávka vedla přes Westminster Bridge k Houses of Parliament, který je také označován jako Westminsterský Palác. Palác je sídlo Parlamentu Spojeného království. Je to opravdu dechberoucí budova, která ne jednomu člověku vezme dech. Mohli jsme spatřit i známý Big Ben, což je hodinová věž, která je součástí budovy Westminsterského paláce. Poté následovala dvouhodinová procházka do Natural historical museum. Tato cesta nám v pořádném horku dala neskutečně zabrat a už jsme si všichni mysleli, že se ani do určeného cíle nedostaneme, ale slova učitelů o lavičkách a odpočinku nás hnala kupředu až jsme se posléze dostali do muzea. Konečně jsme si mohli odpočinout a nabrat další síly. Muzeum obsahuje asi 70 miliónů předmětů, které jsou rozděleny do pěti hlavních kolekcí – botanika, entomologie, mineralogie, paleontologie a zoologie, je také známé sbírkou koster dinosaurů, především kostrou diplodoka, a proto toho bylo spoustu k vidění. Každého uchvátilo něco jiného, ale shodli jsme se na tom, že nejzajímavější byla obrovská replika velryby a samozřejmě repliky a kostry dinosaurů. Po prohlídce a zaslouženém odpočinku jsme se vydali napříč Hyde Parkem zpátky k řece Temži. Hyde Park je jeden z nejvěších parků v centru Londýna. Je hezké vidět lidi, jak si sednou na trívu a čtou si knížku, nebo ty kteří přišli prohodit pár slov se svými přáteli, rodinou na pikniku, vidět děti jak si hrají, koupou si s míčem a smějí se nebo ty, kteří si přišli odpočinout či zasportovat a to přímo v centru Londýna. No, pohled to byl příjemný, ale my už jsme dorazili k řece Temži, kde jsme měli nasedat na vyhlídkovou plavbu po řece. Sedět na lodi, která se kymácí ze strany na stranu, voda která vám cáká do vlasů, mít neskutečný pohled na London Eye, proplouvat pod Tower Bridge a plout pod širým nebem až k Greenwich bylo nezapomenutelné, tak jako všechno ostatní. Na Greenwich jsme si udělali příjemné posezení v parku a vyrazili jsme k nultému poledníku. Základní poledník nebo též nultý poledník je poledník, od kterého se počítá zeměpisná délka. Prochází Královskou obzervatoří v Greenwich v Anglii (dnes jižní předměstí Londýna). I odtud bylo vidět na krásný Londýn a neskutečně obrovské mrakodrapy co se tyčí na obzoru. A přesně tohle místo ukončilo náš 4 denní pobyt ve Velké Británii.

Poté následovala přibližně 20ti hodinová cesta zpět do České republiky. Podívat se do Londýna a Velké Británie byl jeden z mých cestovatelských snů a jsem moc ráda, že jsem si ho mohla splnit. Zažít toto místo na vlastní kůži je něco jiného než se na něj dívat na fotkách, protože z fotek nezažijete tu příjemnou atmosféru, která na vás přímo srší, když tam stojíte. Byl to krásný zájezd, na který budu mít spoustu vzpomínek, zážitků a vždy si na něj vzpomenu, když uslyším slůvko Velká Británie! 🙂 Tak jako na všechny ostatní místa a země, které jsem prozatím navštívila, ale to už se píše další příběh…