fbpx

Bernina Express: Legendární vlak projíždějící nejkrásnějšími horami ve Švýcarsku

Vlak Bernina Express stoupá do sedla Bernina – cestování ve Švýcarsku

Bernina Express patří mezi nejznámější a nejúchvatnější vlaky Švýcarska i celé Evropy. Horský express si cestu razí přes krásná horská sedla po jedné z nejatraktivnějších oblastí země. Vlak jede i přes jedno úchvatné místo, které dalo expresu název.


Celá trasa vlaku Bernina Express vede z města Chur přes Svatý Mořic až kousek za hranice s Itálií, do města Tirano. Z této trasy navíc vede i odbočka do švýcarského města Davos. Přitom tento vlak kříží oblast známou jako Engadin.

Vlaky zde nejezdí po běžném rozchodu, nýbrž po úzkokolejném rozchodu s šířkou 1 metr. Díky menšímu rozchodu mohou vlaky projíždět ostřejšími oblouky a lépe se vypořádat s horským terénem. Naopak čemu úzký rozchod nesvědčí, je rychlost. Pravdou ale je, že nízká rychlost Bernina Expressu nikomu nevadí. Naopak se mají cestující čas kochat pomalu se měnící horskou krajinou.

Vlak Bernina Express v sedle Bernina u jezera Lago Bianco – poznávací zájezdy do Švýcarska

Celková vzdálenost, kterou musí vlak zdolat, je 144 kilometrů. Běžný expres tuto vzdálenost zdolá za necelé 4 a půl hodiny. To nám dělá průměrnou rychlost 32 kilometrů za hodinu. Rozhodně se ale nedá říct, že by vlak za tu dobu nic nezvládl. Během své cesty totiž stíhá přejet 196 mostů a skalami projede v 55 tunelech.

Trať železnice je rozdělena na dvě části. Prvnímu úseku se přezdívá Albula, druhému poté Bernina. Právě mezi těmito úseky stojí město Svatý Mořic v údolí Engadin. První zmiňovaný úsek se stavěl v letech 1898 až 1904. Trať Albula, která je pojmenovaná podle místní řeky, vede přes několik zajímavých dopravních staveb. Mezi ně patří viadukt Landwasser, který je vysoký 65 metrů. Vlak zde projíždí mezi kolmými stěnami na stranách údolí a na jedné straně vlak zajíždí rovnou do tunelu.

Vlak Bernina Express na mostě Landwasser – oblíbený vlak ve švýcarských horách

Vlaky na této železnici začínají v nadmořské výšce 697 metrů nad mořem a končí ve Svatém Mořici s výškou 1774 metrů nad mořem. V nejvýše umístěné železniční stanici na trati vlak překoná výšku 1815 metrů. V nejprudším úseku musí vlak na 5 kilometrech dosáhnout převýšení asi 400 metrů, což dokáže bez potřeby ozubnicové železnice, hlavně díky důmyslnému trasování kolejí. Aby se vlak vyvaroval prudkého stoupání, byly na trati Albula vybudovány i železniční spirály.

Druhým úsekem trati je Bernina. Ta, jak název napovídá, vede přes horský průsmyk Bernina. Trať je o něco mladší. Byla postavena mezi lety 1908 a 1910. Původně fungovala nezávisle na druhé části trasy a až později byly tratě propojeny. Nicméně ještě dodnes je toto historické rozdělení patrné. Na každé z obou částí trati totiž soupravy jezdí pod jiným elektrickým napájením a ve Svatém Mořici musí některé vlaky měnit lokomotivu. Nicméně současné soupravy jedoucí v popředí většiny vlaků už jsou dvousystémové a tak dokáži jet pod střídavým i stejnosměrným proudem.

Stanice v sedle Bernina – vlaky ve Švýcarsku

Trať byla už od úplného začátku stavěna elektrifikovaná, a tak už v počátcích zde mohly začít jezdit elektrické soupravy. Proto ani na nostalgické spoje Bernina Express běžné nevyjíždějí parní vlaky. Původně měly na trati jezdit vlaky pouze v létě, ale pár let po otevření tratě byl zaveden celoroční provoz.

V sedle Bernina Pass se dostane vlak nejvýše do 2253 metrů nad mořem. Toto místo je ve stanici Ospizio Bernina a je vůbec nejvyšším bodem celé trasy. Kousek od stanice v sedle Bernina se nachází malebné horské jezero Lago Bianco. Toto jezero je 2,85 kilometrů dlouhé a nese název „Bílé jezero“. Leží mezi celoročně zasněženými vrcholky. Tím nejvyšším je Piz Bernina s nejvyšším bodem ve výšce 4049 metrů nad mořem. Jedná se o nejvyšší vrchol Východních Alp. Což nám říká vlastně to, že na východ odtud není jediného vyššího alpského vrcholku.

Železniční stanice Ospizio Bernina v sedle Bernina Pass – vlaky ve Švýcarsku

Ze sedla Bernina vlaky prudce klesají do italského města Tirano. V tomto úseku musí vlak sjet 1800 výškových metrů pod sklonem 7 %. Zajímavostí železnice je, že vlaky projíždí přímo ulicemi města. A sami řekněte, kde můžete spatřit vlak jet po silničním kruhovém objezdu. Nicméně takových specialitek je železniční trať vlaku Bernina Express pletoucí se skalnatými masivy hor a křižující potůčky i dravé řeky plná.

Zajímavostí této železnice je také to, že je zapsaná se Seznamu světového dědictví UNESCO. UNESCO celkem chrání tratě o délce 128 kilometrů. Myšlenkou, pod kterou byla trať pod UNESCO zahrnuta, je důmyslné propojení odlehlých horských oblastí a osad. Tento krok, ke kterému došlo na přelomu 19. a 20. století, totiž velmi pomohl oblastem, které do té doby byly od okolního světa velmi izolované.

Bernina Express – vlak ve spirále na trati Albula

Vlaky na této trati provozují Rétské dráhy (Rhätische Bahn). Tato společnosti jezdí po Albule už od její výstavby a na trati přes průsmyk Bernina od 40. let 20. století. Po trati jezdí luxusní přepychové expresy s prosklenými vozy, ale také se zde oblouky proplétají soupravy regionálních vlaků. Tyto soupravy bývají v některých časech propojovány.

Vlakem Bernina Express se můžete svézt během poznávacího zájezdu s vycházkami za krásami Švýcarska. Sice se během tohoto zájezdu neprojíždí celé trasa, ale jede se vybranými atraktivními úseky v okolí střediska Svatý Mořic. Autobus poté od železniční stanice pokračuje v putování na další zajímavá místa.

Švýcarské horské expresy – Bernina Express

© 2021 by CK HOŠKA TOUR - Vyrobeno s v Lázních Bělohradě.


Užíváním webu souhlasíte se zpracováním údajů soubory cookies.