fbpx

Metro Budapešť: linka M1 je nejstarší podzemkou pevninské Evropy

Právě v Budapešti můžete hledat nejstarší metro v kontinentální Evropě. To bylo postaveno za pouhých 20 měsíců pod tou nejvýznamnější třídou ve městě. Na otevření podzemky se přijel podívat i sám císař z Vídně. Co stálo za tím, že první metro kontinentu vzniklo právě v Budapešti?

Budapešť – metro


Roku 1870 došlo k tomu, že představitelé Budapešti se rozhodli pro výstavbu nového reprezentativního bulváru v centru města a dali vzniknout známé Andrássyho třídě. Podél ní stojí mnoho významných budov včetně opery a spojuje jádro města u řeky s oblíbeným parkem Városliget. Už tehdy ale moc dobře věděli o problematice provozu v centru tak významného města. Rozhodli se tak pro v té době inovátorské řešení. Rozhodli se totiž dopravu částečně svést pod zem.

Andrássyho třída Budapešť – opera

Netrvalo dlouho a firma Siemens & Halske byla pověřena projektováním nové podzemky. Maďaři mohli začít s výstavbou metra, avšak před nimi byla výzva. Blížil se slavný rok 1896, kdy Maďaři slavili 1000 let od založení země. Výstavbu tak stihli za pouhých 20 měsíců. Vzhledem k trasování metra technika výstavby nebyla nikterak problematická. Hloubilo se prostě po trase nově vznikající třídy v povrchu a nakonec nové dopravní spojení bylo odděleno od povrchu vrstvou nejvýše třech metrů zeminy.

Metro v Budapešti – Náměstí Hrdinů

Plán byl splněn a metro bylo slavnostně otevřeno 2. května 1896 jako druhé nejstarší vůbec. Dříve metro vzniklo už jen v Londýně. Slavnostního otevření se účastnil sám císař František Josefa I. se svou chotí Sissi. Oba se projeli soupravou metra s číslem 20. Ty úplně první soupravy byly v počátcích v podstatě jen poupravené tramvajové soupravy. Soupravy nemohly být ani moc velké, neboť výška k trolejím byla tehdy jen 2,3 metry. Později tak musely být soupravy více zahloubeny pro pohodlnou přepravu i pro normálně vysoké občany.

Metro v Budapešti – linka M1

Původně bylo metro dlouhé 3,7 kilometrů a mělo 10 stanic. Poslední stanice u Szechenyiho lázní byla nadzemní. Soupravy zde jezdily klidně každé 2 minuty. Časem bylo metro prodlouženo na délku 5 kilometrů a byla přidána jedna stanice. I když metro prošlo postupnými modernizacemi, zejména v 70. letech 20. století, stále v něm můžete vidět ducha secese a noblesy 19. století. Při modernizaci metra došlo i k přeložení jedné ze stanic, a tak z původní zastávky metra vytvořili zajímavé muzeum podzemní dráhy, kde jsou i původní vozy.

Vstup do metra v Budapešti

Dnes už jsou v provozu celkem 4 linky metra a další rozšiřování sítě se plánuje. Nejstarší linku M1 je přeci jenom trochu jiná a také se jí říká někdy „malé metro“. Přeci jenom na konci 19. století měli skromnější představy o podobě metra. Stále v ní ale jezdí tradiční žluté soupravy a díky svému trasování může dobře posloužit i při poznávání Budapešti. Od nejcennějších památek vás totiž dostane k vyhlášeným termálním lázním či na Náměstí hrdinů. Ale pozor, jezdit bez jízdenky se rozhodně nevyplácí. Revizoři jsou totiž v Budapešti pomalu na každé stanici.

Metro Budapešť

© 2021 by CK HOŠKA TOUR - Vyrobeno s v Lázních Bělohradě.


Užíváním webu souhlasíte se zpracováním údajů soubory cookies.