Právě v Budapešti můžete hledat nejstarší metro v kontinentální Evropě. To bylo postaveno za pouhých 20 měsíců pod tou nejvýznamnější třídou ve městě. Na otevření podzemky se přijel podívat i sám císař z Vídně. Co stálo za tím, že první metro kontinentu vzniklo právě v Budapešti?
Roku 1870 došlo k tomu, že představitelé Budapešti se rozhodli pro výstavbu nového reprezentativního bulváru v centru města a dali vzniknout známé Andrássyho třídě. Podél ní stojí mnoho významných budov včetně opery a spojuje jádro města u řeky s oblíbeným parkem Városliget. Už tehdy ale moc dobře věděli o problematice provozu v centru tak významného města. Rozhodli se tak pro v té době inovátorské řešení. Rozhodli se totiž dopravu částečně svést pod zem.
Netrvalo dlouho a firma Siemens & Halske byla pověřena projektováním nové podzemky. Maďaři mohli začít s výstavbou metra, avšak před nimi byla výzva. Blížil se slavný rok 1896, kdy Maďaři slavili 1000 let od založení země. Výstavbu tak stihli za pouhých 20 měsíců. Vzhledem k trasování metra technika výstavby nebyla nikterak problematická. Hloubilo se prostě po trase nově vznikající třídy v povrchu a nakonec nové dopravní spojení bylo odděleno od povrchu vrstvou nejvýše třech metrů zeminy.
Plán byl splněn a metro bylo slavnostně otevřeno 2. května 1896 jako druhé nejstarší vůbec. Dříve metro vzniklo už jen v Londýně. Slavnostního otevření se účastnil sám císař František Josefa I. se svou chotí Sissi. Oba se projeli soupravou metra s číslem 20. Ty úplně první soupravy byly v počátcích v podstatě jen poupravené tramvajové soupravy. Soupravy nemohly být ani moc velké, neboť výška k trolejím byla tehdy jen 2,3 metry. Později tak musely být soupravy více zahloubeny pro pohodlnou přepravu i pro normálně vysoké občany.
Původně bylo metro dlouhé 3,7 kilometrů a mělo 10 stanic. Poslední stanice u Szechenyiho lázní byla nadzemní. Soupravy zde jezdily klidně každé 2 minuty. Časem bylo metro prodlouženo na délku 5 kilometrů a byla přidána jedna stanice. I když metro prošlo postupnými modernizacemi, zejména v 70. letech 20. století, stále v něm můžete vidět ducha secese a noblesy 19. století. Při modernizaci metra došlo i k přeložení jedné ze stanic, a tak z původní zastávky metra vytvořili zajímavé muzeum podzemní dráhy, kde jsou i původní vozy.
Dnes už jsou v provozu celkem 4 linky metra a další rozšiřování sítě se plánuje. Nejstarší linku M1 je přeci jenom trochu jiná a také se jí říká někdy „malé metro“. Přeci jenom na konci 19. století měli skromnější představy o podobě metra. Stále v ní ale jezdí tradiční žluté soupravy a díky svému trasování může dobře posloužit i při poznávání Budapešti. Od nejcennějších památek vás totiž dostane k vyhlášeným termálním lázním či na Náměstí hrdinů. Ale pozor, jezdit bez jízdenky se rozhodně nevyplácí. Revizoři jsou totiž v Budapešti pomalu na každé stanici.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |